cerebric امنیت پادشاه عربستان اخبار بین الملل

cerebric: امنیت پادشاه عربستان اخبار بین الملل

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری پشت پرده مراسم اسکار

جايزه اسكار هر سال در مراسمي به وسیله آكادمي علوم و هنرهاي تصاوير متحرك به بهترين آثار صنعت سينماي دنیا اهدا مي شود. اين مراسم هر ساله در بيش از ۱۰۰ كشور دنیا ب

پشت پرده مراسم اسکار

پشت پرده مراسم اسکار

عبارات مهم : جايزه

جايزه اسكار هر سال در مراسمي به وسیله آكادمي علوم و هنرهاي تصاوير متحرك به بهترين آثار صنعت سينماي دنیا اهدا مي شود. اين مراسم هر ساله در بيش از ۱۰۰ كشور دنیا به صورت زنده پخش مي شود و در تمام اين سال ها، جايزه اسكار وضعيت كلي سينما را نشان مي دهد و به عنوان پاداشي به فيلم ها، بازيگران و كارگرداناني كه دستاوردهاي پايداري داشته اند اهدا مي شود؛ جايزه اي كه نه تنها در تثبيت ستاره ها موثر بوده بلكه نقش بسزايي هم در موفقيت تجاري فيلم ها داشته است.

اما در بعد پرده مراسم اسكار بيش از آنكه سينما به عنوان هنر هفتم مورد توجه قرار بگيرد، پرسشها فرهنگي و اجتماعي، جريان هاي فكري، تسويه حساب هاي سياسي و تاريخي و در نهايت هرآنچه كه بتواند منافع غول هاي فيلمسازي سينماي هاليوود، كه اغلب آنها از بزرگ ترين سرمايه داران امريكا و دنیا هستند را تامين كند در اولويت داوران براي امتياز دادن قرار مي گيرند.

همه چیز علیه ترامپ
نودمين دوره مراسم اسكار شامگاه يكشنبه ١٤ اسفند برگزار شد. امسال همانند دوره هاي قبل سايه پرسشها حاشيه اي بر اين مراسم سنگيني مي كرد. اسكار ٢٠١٨ كاملا تحت تاثير رسوايي هاي اخلاقي هاليوود، اتهامات آزار جنسي و همچنين برقراري عدالت جنسي و نژادي قرار داشت.

جيمز فرانكو با بازي در فيلم «هنرمند فاجعه» يكي از شانس هاي قطعي نامزدهاي بهترين بازيگر مرد محسوب مي شد، ولی در فهرست كانديداها جاي نگرفت. به نظر مي رسد كه مطرح شدن اتهامات اخلاقي فرانكو در آخرين روزهاي راي گيري نامزدهاي اسكار، از عوامل مهم اين عنوان هست. اتهامات درست بعدازاين مطرح شد كه فرانكو در مراسم گلدن گلوب حمايت خود را از جنبشي عليه آزار جنسي به نام «ديگر بس است»، اعلام كرده بود.

حاضران در مراسم هم بيشتر در حمايت از جنبش هاي «من هم همين طور» و «ديگر بس است» صحبت كردند. اشلي جاد، سلما هايك و آنابلا سيورا سه زني بودند كه از هاروي واينستين و بحث آزار جنسي به وسیله وي حرف زدند و ابراز اميدواري كردند كه آكادمي اسكار بتواند امكانات بيشتري براي برابري، تنوع و وقت هاي ميان بخشي فراهم كند.

همه چیز علیه ترامپ
در دوره هاي پيش شرايط و سياست هاي هاليوود بر جوايز اسكار بسيار پررنگ تر بود. مراسم اسكار سال ٢٠١٧ تحت الشعاع تقابل با ترامپ به خصوص در مخالفت با سياست هايش عليه مهاجران، رنگين پوستان و دگرباشان قرار گرفت. دونالد ترامپ سال گذشته با امضاي يك فرمان اجرايي، ورود اتباع هفت كشور مسلمان ازجمله سودان، سومالي، عراق، ايران، ليبي و يمن به امريكا را به حال تعليق درآورد و ورود پناهجويان سوري را به مدت نامعلوم ممنوع كرد.

وي همچنين در بسياري از سخنراني هاي انتخاباتي خود بارها مواضعي نژادپرستانه اتخاذ كرد، مخالفت خود را با ازدواج همجنس گرايان بطور علني ابراز كرده و چاره را در همگون كردن قضات ديوان عالي كشور اعلام كرد. صحبت هاي او و مايك پنس، معاون ترامپ راجع به همجنس گرايي در اسكار ٢٠١٧ خود را نشان داد. همان سال اصغر فرهادي با فيلم «فروشنده» از كانديداي مهم فيلم خارجي در اسكار بود كه در اعتراض به تصميمات مهاجرتي ترامپ در مراسم اسكار حاضر نشد و فيلم «فروشنده» اسكار بهترين فيلم خارجي را دريافت كرد. انوشه انصاري هنگام دريافت اسكار نامه اصغر فرهادي را خواند كه در نقش سينما در همدلي مردم صحبت كرده بود.

اگر در دوره قبل بازیگران و صورت های معروف سياه پوست از عدم توجه آكادمي به بازیگران و صورت های معروف سياه پوست گلايه كرده بودند، سال ٢٠١٧ اولين سالي بود كه در هر شاخه بازيگري (بازيگر نقش اول مرد، نقش اول زن، نقش مكمل مرد و نقش مكمل زن)، حداقل يك بازيگر سياه پوست در ميان كانديداها حضور داشت. دنزل واشينگتون در شاخه بهترين بازيگر نقش اول مرد، روت نگا بهترين بازيگر نقش اول زن، ماهرشالا علي بهترين بازيگر نقش مكمل مرد و وايولا ديويس، نائومي هريس و اكتاويا اسپنسر در شاخه بهترين بازيگر نقش مكمل زن كانديدا شدند و در نهايت وايولا ديويس و ماهرشا علي بازيگران سياه پوست اسكار را به منزل بردند.

انتخاب بهترين فيلم «مهتاب» هم نوعي دلجويي از بازیگران و صورت های معروف سياه پوست بود كه با ٣ جايزه و ٨ نامزدي در اسكار درخشيد كه داستاني در رابطه با همجنسگرايي داشت. به نظر مي رسد كه درخشش اين فيلم در مراسم اسكار، بي ارتباط با مخالفت هاي هاليوود با سياست هاي دونالد ترامپ نبود.

سال رسوايي
مراسم اسكار سال ٢٠١٦ نيز از اين مساله مستثني نبود و اعلام نام بهترين فيلم باعث شگفتي بسياري از سينما دوستان شد. در آن دوره اغلب كارشناسان به اتفاق فيلم «از گور برخاسته» را شانس اصلي كسب اسكار بهترين فيلم مي دانستند. اين فيلم بر اساس زندگي واقعي مردي سفيدپوست و شكارچي در قرن نوزدهم ساخته شده است كه ناگزير است براي زنده ماندن، نه تنها با طبيعت وحشي و خرسي درنده بلكه با سرخپوستاني كه به دنبال كشتن سفيدپوست هاي شكارچي و غارتگر هستند و نيز مردي كه فرزندخوانده اش را كشته مبارزه كند.

«از گور بازگشته» درامي خلاقانه و پركشش با فيلمبرداري درخشان و بازي خيره كننده لئوناردو ديكاپريو بود كه همه عنصرهای يك اثر سينمايي فوق العاده را داشت. ولی در نهايت اين فيلم «افشاگر» بود كه توانست فيلم الخاندرو ايناريتو را كنار بزند و بهترين فيلم سال در اين مراسم لقب بگيرد. فيلم «افشاگر» ماجراي رسوايي است كه در اوايل قرن بيست و يكم راجع به كليسا و فساد اخلاقي در آن ساخته و پرداخته شد.

«افشاگر» گرچه فيلم خوش ساختي است ولی بيشتر شبيه يك گزارش مستند است تا يك فيلم درام. خبري از قهرمان و ضدقهرمان نيست و فيلم نامه دچار ضعف در شخصيت پردازي هست. به عقيده بيشتر دوستداران سينما، «افشاگر» هرگز در حد و اندازه هاي كسب عنوان بهترين فيلم و بهترين فيلم نامه نبود و تنها عنوان اين اثر باعث شد تا موفق شود در رقابتي ناعادلانه گوي سبقت را از آثار ارزشمندي چون «از گور بازگشته» و «ركود بزرگ» بربايد.

سياست هاي عجيب اسكار
در ميان جوايز اهدا شده است اسكار در سال هاي اخير، مي توان مراسم هشتاد و پنجم را به عنوان سياسي ترين اسكار برگزيد. در اين سال فيلم هاي قابل توجهي همچون «جانگو آزاد شده»، «زندگي پي»، «بينوايان» و «استاد» در صنعت سينما ساخته شده است بود، ولی در نهايت جايزه بهترين فيلم به «آرگو» رسيد كه ويژگي آن برخورداري از داستاني سياسي و ضد ايراني فيلم بود.

«آرگو» در حالي موفق به كسب اين جايزه شد كه حتي نتوانسته بود در بخش كارگرداني نامزد شود كه اين اتفاق در اسكار بسيار نادر هست، ولی در آن برهه تاريخي و اوج تنش هاي ميان ايران و امريكا، عنوان فيلم كه در مورد اشغال سفارت امريكا و گروگان گيري در ايران در سال ٥٨ بود، باعث شد كه حتي فيلمي مثل «لينكلن» كه راجع به زندگي رييس جمهور تاريخ ساز ايالات متحده است ناديده گرفته شود و تهيه كنندگان «آرگو» با اسكار به منزل برگردند.

ستايش ايالات متحده
در تاريخ اسكار فيلم هايي كه به دليل عدم همخواني با جريان هاي فكري هاليوود در برهه اي از وقت ناديده گرفته شده است است بسيار هست. از شاخص ترين اين آثار مي توان به فيلم «رستگاري شاوشنك» ساخته فرانك دارابونت اشاره كرد كه هم اكنون به عنوان برترين فيلم تاريخ سينما در نظرسنجي هاي مردمي آشنا مي شود. اين فيلم در سال ١٩٩٤ نامزد دريافت ٧ اسكار شد ولی نتوانست هيچ كدام از جوايز را به دست بياورد. در آن سال فيلم «فارست گامپ» بود كه بيشتر جوايز اصلي را از آن خود كرد. «فارست گامپ» اثري زيبا و دلپذير در مورد زندگي پسري با بهره هوشي پايين است ولی درونمايه آن در واقع ستايش ايالت متحده امريكا است كه با وجود همه فراز و نشيب ها به زعم سازندگان فيلم، استوار و باشكوه ايستاده هست. از سوي ديگر «رستگاري شاوشنك» فساد حاكم بر سيستم قضايي امريكا و زندان هاي مخوف اين كشور را عيان كرده است و با توجه به تاريخچه اسكار ناديده گرفتن اين فيلم در برابر «فارست گامپ» مساله دور از انتظاري نيست.

تحريف تاريخ
پس از پايان جنگ جهاني دوم، به خصوص در دو دهه اخير، همواره فيلم هايي كه به وقايع آن دوره به خصوص مساله يهودي ستيزي و هولوكاست پرداخته اند در مراسم اسكار مورد توجه قرار گرفته اند. اين فيلم ها با حمايت مالي قابل توجه كمپاني هاي عظيم فيلمسازي هاليوود و سهامداران يهودي آنها ساخته مي شوند و اغلب آنها بسيار تاثيرگذار و خوش ساخت هستند و البته به خوبي تاريخ را در اذهان عمومي تحريف مي كنند. از جمله اين آثار مي توان به «پسر شائول»، «شكست ناپذير»، «جاعلان»، «كتابخوان»، «پيانيست»، «زندگي زيباست»، «فهرست شيندلر» و «نجات سرباز رايان» اشاره كرد كه اسكار تقريبا به تمام آنها روي خوش خود را نشان داده هست. شوخي ريكي جرويز با كيت وينسلت در اين زمينه مشهور است: «به تو گفته بودم در يك فيلم هولوكاستي بازي كن تا جوايز از راه برسد. نگفته بودم؟» و فيلم «كتابخوان» بود كه اولين اسكار را براي وينسلت به همراه آورد.

بي مهري به صورت عريان جامعه امريكا
از ديگر شاهكارهايي كه در سال هاي دورتر در مراسم اسكار مورد بي مهري قرار گرفته اند مي توان به فيلم هايي چون «اينك آخرالزمان» و «راننده تاكسي» اشاره كرد كه اولي به فجايع جنگ ويتنام پرداخت و دومي لايه هاي فساد و صورت عريان جامعه امريكا را در دهه هفتاد ميلادي به تصوير كشيد. همچنين بزرگاني همچون آلفرد هيچكاك (داراي يك اسكار افتخاري)، استنلي كوبريك و رابرت آلتمن (او در سال ۲۰۰۶ جايزه اسكار دستاورد يك عمر فعاليت هنري را كسب كرد) هرگز براي آثار خود موفق به دريافت اسكار نشدند كه اين مساله يكي از نقاط تاريك پرونده اسكار محسوب مي شود.

مراسم اسكار پيش از اين در طول دوران برگزاري همواره با حاشيه هايي همراه بوده كه جنبه هنري و سينمايي آن را تحت تاثير قرار داده هست. يكي از مشهورترين اين اتفاقات در چهل و پنجمين دوره از جوايز آكادمي اسكار رخ داد. مارلون براندو كه براي فيلم «پدر خوانده» نامزد دريافت اسكار شده است بود حضور در مراسم را تحريم كرد و به جاي خود ساچين ليتل فيدر بازيگر سرخپوست ناشناخته اي كه بعدها به عنوان رييس انجمن بوميان امريكا معرفي شد، را فرستاد.

زماني كه نام براندو براي اسكار بهترين بازيگر نقش اول مرد، خوانده شد، زني بومي با لباس آپاچي ها و موهاي سياه روي صحنه حاضر شد. وي جايزه را بعد زد و بعد از معرفي خود در حالي كه نامه اي از براندو در دست داشت، گفت: «امشب به جاي مارلون براندو به اين مراسم آمده ام و او از من خواسته تا به شما بگويم كه با تمام احترام، حاضر به قبول اين جايزه ارزشمند نيست و دليل آن رفتاري است كه صنعت فيلمسازي هاليوود با بوميان امريكا داشته هست. »

اگرچه به نظر مي رسد در اين دوره با افزايش اعضاي آكادمي و حضور بيش از هشت هزار تن در راي گيري، جوايز اسكار به شكل منصفانه تري توزيع شد، ولی همچنان حضور پرسشها سياسي و اجتماعي در بزرگ ترين رخداد سينمايي دنيا به شدت پررنگ است و اين مساله در نهايت اعتبار هنري جايزه بزرگ را زیرسوال برده است.

پشت پرده مراسم اسکار

روزنامه اعتماد

واژه های کلیدی: جايزه | سينما | بازيگري | سينمايي | مراسم اسکار | دونالد ترامپ | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs